zondag 15 juli 2012

"This is a sad day, Miss Morland. A sad day for me, that is."




Lieve vrienden,

Vandaag ben ik 7 uur ‘s ochtends uit het koude Orania vertrokken naar Potchefstroom. 1 uur ben ik hier in Potch bij m’n “koshuis” aangekomen. Ik heb iets minder dan 3 weken vakantie gehad (wintervakantie!) en morgen beginnen m’n klassen weer – m’n tweede semester van m’n tweede jaar op universiteit. M’n tweede semester was echt zwaar, ik heb het eigenlijk voor mezelf zo zwaar gemaakt… M’n schoolwerk overheerste m’n leven, ik deed niks anders. Ik voelde dat ik moest werken, anders zou ik slechte punten krijgen. Ik had constant stres, ik dacht de hele tijd aan m’n schoolwork, was de hele tijd depri en bang en verdrietig. Ik was niet mezelf. (Vandaar ook dat ik helemaal niet om m’n heb geschreven. Ik had er niet de kracht voor en ik maakte er geen tijd voor.) Na m’n examen had dus m’n wintervakantie en toen kon ik weer ontspannen. Ik had dit vakantie echt nodig. Het is niet leuk om terug te zijn en ik mis m’n gezin en Ruaan en Orania nu al, maar ik wil er dit semester en veel beter semester van maken.

Een belangrike ervaring dat ik vorig semester heb gehad is Camp Ruth, een christelijke kamp voor jonge vrouwen. Het weekend van 25 mei ben ik naar de kamp geweest en het heeft me dichter bij God gebracht. Ik heb veel geleerd en weer beseft dat God’s kracht ongelofelijk groot is en dat ik Hem echt nodig heb en dat Hij me echt helpt en voor me zorgt.

Met m’n eerste vakantie in maart ben ik samen met Ruaan en zijn gezin op vakantie gegaan voor een week – naar Oos-Londen en Port Elizabeth (naar de zee). Het was echt super! We waren maar even bij het strand, maar we hebben gezellig Ruaans familie opgezocht en van de winkelcentrums genoten (Orania heeft geen winkelcentrum, Orania is heel klein). Verder heb ik gelukkig familie dichtbij Potch wonen (2 uur en 1 uur rijden), dus ik kan hen sommige weekends opzoeken.

Het gaat goed met Ruaan. Hij is nu in zijn eindexamenjaar. In november en desemeber gaat hij zijn eindexamen doen. Ik hoop zo dat het goed zal gaan!
Ons Earthship (Aardskip) vordert goed. We hopen dat we er tegen het einde van het jaar in kunnen wonen.

Mijn examens voor de vakantie waren goed gegaan, ondanks - of eigentlijk dankzij – m’n stres. Nog iets dat ik vorig semester heb ontdekt is dat ik “page layout” (in Nederlands “pagina opmaak” denk ik) superleuk vind en dat ik dat wel zou willen doen later. Volgend jaar krijg ik m’n graad (BA communicatie). Daarna wil ik nog een jaar studeren om m’n honours-graad te doen en het jaar daarna wil ik een onderwijsgraad doen met Afrikaans en Engels (beide vakken heb ik tot en met dit jaar – de titel van dit bericht is een citatie van ‘Northanger Abbey’ van Jane Austen).

Ik zal je van nu af aan vaker op de hoogte houden. :) Vergeef m’n Nederlands alsjeblieft, hoe langer ik uit Nederland weg ben, hoe meer vergeet ik de taal, maar ik doe m’n best – beschouw het als verniewend. ;)

2 opmerkingen:

  1. Hey Joog!
    Ik hoop dat het nu minder stressvol is op school! En jullie earthship ziet er al goed uit :) Ik ga nu eindelijk ook studeren, in Polen dan wel maar dat doet me wel veel denken aan de afgelopen jaren, vind het altijd heel gezellig!
    Maar dus veel succes nog ik hoop dat het goed blijft gaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heyhey! Eindeluk tyd gevonden om rustig te lezen :) je hebt veel meegemaakt, en ik eigk ook :$ ik breng je zo snel mogelyk op de hoogte!

    Xxxxxxx hou van jou!! Heel veel!! Nog steeds en voor altyd. En ook ik kom steeds een beetje dichter by God! Maar nog steeds op mn eigen manier ;) xxxxxx dikke knuf! Melisjuh

    BeantwoordenVerwijderen